Är Tinder framtidens nätdejting?

Inte ens vi på Mazily har kunnat undgå vågen av alla nya dejtingappar som kommer i en strid ström: Tinder, Hinge, Grindr, Coffee Meets Bagel, Hook, Pinch, Instamour, Wyldfire, Whim, Maybe, Floret för att nämna några (varav en del även är stora i Sverige). Sedan har förstås de traditionella dejtingsajterna egna appar, som t.ex. Match, OKCupid, Badoo, Zoosk, Twoo och så vidare. Även Mazily har förstås en app (även om den än så länge lämnar en del att önska). Men hur påverkas nätdejtingen av dessa appar och är framtidens dejting redan här?

Framtidens nätdejting?

Naturligtvis påverkas både branschen och singlarna av apprevolutionen. Apparnas enkelhet och möjlighet att nå dem i alla situationer skapar ett användarmönster som mer påminner om hur man träffas i den vanliga världen. Det är enkelt att snabbt titta in medan man väntar på bussen och det kräver inte samma fokus som att logga in på en webbsida. Med apparna så har också det sociala stigmat kring att träffas på nätet ytterligare minskat och en majoritet av alla singlar använder sig idag av någon form av dejtingtjänst.

…så tycker i alla fall jag att det är något med apparna som inte känns helt klockrent.

Men, även om apparna gynnar ett mer spontant användarmönster som påminner om hur man möts i verkligheten, så tycker i alla fall jag att det är något med apparna som inte känns helt klockrent. Sedan tidigare vet vi att utseende är en viktig faktor för attraktion, särskilt inom nätdejting. IRL påverkas det första intrycket av personens övriga framtoning (röst, uttryck, karisma osv.) och blir mindre avgörande, men på nätet så finns det färre sådana faktorer att gå på. OKCupids virala blogg OKTrends publicerade 2009 en känd artikel som visade att kvinnor vars profilfoto anses som snyggt får hela 28 gånger fler meddelanden än de på den nedre delen av skalan (motsvarande för män var 11 gånger fler). Naturligtvis var det också svårare att få svar ju högre aspirationer man hade i sitt kontaktförsök. Männen hade sämst verklighetsförankring och mejlade oftast ”över sin förmåga”. Ja, ni hör, det hela blir genast väldigt utseendefixerat och detta är väl den sämsta sidan av dejting på nätet. Så hur har detta förändrats i och med de nya, innovativa apparna?

När jag leker runt med Tinder * och liknande appar (deras snurra har ju redan kopierats brett) så slår det mig att istället för att bekämpa utseendefixeringen som lätt följer med nätdejting, så snarare förstärks den! Tinder är ju mer eller mindre en variant av den klassiska Hot-or-Not-sidan som var stor i början av 2000-talet (som lustigt nog precis har återlanserats som en app). Visst, det är ett roande tidsfördriv, att sitta och slajda folk åt vänster och lite höger, men när man väl fått några matcher, är det sällan det sker så mycket (eller är det bara jag?). Det är mycket mer troligt att man jagar vidare efter nästa match. Är det här framtidens dejting? I mina ögon känns det snarare som att ta nätdejtingen tio år tillbaka i tiden.

På Mazily hoppas vi att det finns en ljusare framtid, där nätdejting inte enbart handlar som utseende. Vår långsiktiga idé är att bygga nätdejtingen kring en evenemangsguide som får tjäna som bas för att spontana möten. Vi har formulerat tre hörnstenar som vi tror utgör framtidens nätdejting och som guidar oss i vår utveckling. Den första är nisch. Vi menar att det blir enklare om sajterna eller apparna inte är hur breda som helst. Visst, ett stort utbud upplevs som trevligt, men flera hundra tusen singlar gör inte saken lättare, snarare svårare (vilket flera vetenskapliga studier också visar). Nischning har länge varit en trend inom nätdejting och idag finns det sajter för allt från Apple fans, kristna, boknördar till rödhåriga. Inte alla av dessa koncept klarar att nå en kritisk massa, men om de lyckas, så är belöningen mer engagerade medlemmar och inte sällan bättre utfall för de inblandade. Nischning attraherar givetvis inte alla, vissa föredrar att gå till stora danspalatset vid Stortorget, medan andra föredrar en mer obskyr bar, men det går inte att komma ifrån att de allra flesta söker efter någon likasinnad.

Det tar oss in på nästa hörnsten som handlar om att underlätta för passande singlar att hitta varandra. Och med ”passande singlar” så menar vi att en eller flera gemensamma intressen eller beröringspunkter är viktigt. Visst, ”opposites attract” kan nog vara bra i vissa avseenden, men då handlar det nog snarare om olikheter i karaktär än helt olika intressen. Tyvärr Match, eDarling, eHarmony och allt vad ni heter, vi pratar inte om mer avancerade matchningsalgoritmer som baseras på någon suddig tes av en Prof. Dr. i psykologi, utan snarare om att ge medlemmarna bättre möjligheter att själva leta upp bra matcher. Det är bakgrunden till att vi har möjlighet att söka i fritext och jobbar med taggar, istället för att ge användaren uddlösa filter för att hitta bra matcher. Sedan finns det förstås vidare utrymme för att utveckla smarta algoritmer som bygger på ”big data”. Själva har vi inte kommit så långt att vi föreslår matcher, utan litar på att våra användare är duktiga på söka själva, men här finns förstås utrymme för förbättring. I detta avseende så gör Tinder ett bra jobb med att göra sökmekanismen till ett spel, men tyvärr innehåller profilerna oftast väldigt begränsat med information, vilket gör en matchning svår, annat än till utseende.

Hur många gånger dejter har alla de där matcherna på Tinder egentligen gett dig?

Den tredje och tyngsta stenen i vår vision är att dejtingtjänsterna måste göra ett mycket bättre arbete med att hjälpa sina singlar att verkligen träffa matcher. Hur många gånger dejter har alla de där matcherna på Tinder egentligen gett dig? Vi är de första att erkänna att detta problem även gäller för Mazily. Här finns mycket att göra. Dejtingsajten ”How About We” (som numera är uppköpt av ägaren till Match.com) var nyskapande inom området genom att låta medlemmar leta efter olika typer av dejter istället för att leta efter singlar i sig. Vi har skisser på olika funktioner som skulle underlätta att verkligen träffas i verkligheten, såsom möjligheter att bjuda ut någon på en dejt i anslutning till ett event i vår guide, kanske gå på dejt tillsammans med ett gäng singlar (vad vi kallar ”maze-up”), att en matchning automatiskt mynnar ut i en blind date och liknande. Det finns många möjligheter, särskilt om man adderar den mobila dimensionen, men gemensamt för dem alla är att det är rätt stora utvecklingsprojekt som kräver resurser i form av tid och pengar (något som vi letar finansiering till).

OKCupid gjorde i 2013 ett intressant experiment genom att dölja alla profilfoton under en dag. Detta resulterade naturligtvis i att betydligt färre meddelanden skickades, men intressant nog så visade det sig att de som skickades fick 44% fler svar och konversationerna varade längre, tills bilderna sedan slogs på… då många konversationer plötsligt dog. De tog experimentet ytterligare ett steg och undersökte hur de som ändå fullföljde och gick på en riktig dejt upplevde mötet. Det framkom då att mötets upplevda kvalité inte alls var kopplat till dejtens utseende. Faktum var att några av de snyggaste dejterna gav en något sämre dejtupplevelse…

Vi tror alltså att framtidens dejting handlar om att förminska utseendets betydelse och istället hjälpa (rätt) medlemmar att hitta varandra och när de väl gjort det, hjälpa dem att verkligen komma ut på en dejt. För väl där – är utseendet faktiskt inte allt.

 

* Tinder är väl den dejtingapp som det pratas mest om just nu. De säger sig ha drygt 10 miljoner aktiva användare över hela världen och de senaste månaderna har den även slagit stort i Sverige (lustigt nog så var svenskarna rätt sena med att hänga på denna amerikanska trend). Tinder är sprungen ur dejtinggiganten Match.com’s (IAC) egna ”idélabb” så det är egentligen inte en regelrätt startup-succé.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*